Veilig sporten

Gedragscode voor sporters

Vertrouwens Contact Persoon

Hoi!

Ik ben Inge Spiekker, Vertrouwens Contact Persoon (VCP) van SVBV.
Door mijn man Joris en onze 3 zoons Job, Tygo en Brent ben ik betrokken
geraakt bij SVBV, maar dan vooral als ‘voetbalmoeder’ en supporter.
Omdat ik het heel belangrijk vind dat iedereen op een leuke en veilige manier kan sporten, heb ik de cursus Vertrouwens Contact Persoon van het NOC*NSF gevolgd.

Sporten is super! Maar het is vooral heel belangrijk dat kinderen, maar ook volwassenen, een fijn, gezellig, maar bovenal een veilig sportklimaat hebben. Hier wil ik me graag voor inzetten, maar om dat voor elkaar te krijgen, is het belangrijk dat we allemaal respectvol met elkaar omgaan.

Het is vast niet altijd even gemakkelijk om problemen of moeilijkheden (pesten, (seksuele) intimidatie of andere zaken) met de persoon zelf te bespreken. Je kunt de persoon die volgens jou ‘ongewenst gedrag’ vertoont daarop aanspreken, of hem of haar vertellen wat dit gedrag met je doet. Vaak is het probleem dan al opgelost. Lukt dit je niet, of heb je hier hulp bij nodig, dan kan ik je wellicht helpen. Dit omdat het zo ontzettend belangrijk is dat je plezier houdt in je sport!

Mochten er dingen zijn waar je zelf mee zit, voel je je bijvoorbeeld niet prettig in je team? Heb je als ouder/ verzorger het idee dat je kind het niet naar zijn of haar zin heeft? Heb je als leider of trainer problemen met je team? Of ben je vrijwilliger en ondervind je moeilijkheden waar je niet uitkomt? Bel of mail me dan. Ik ben ook regelmatig op het voetbalveld te vinden, dan kun je me ook altijd even aanspreken of een afspraak maken. Jij bent dan je verhaal kwijt en samen kunnen we nadenken over de stappen die je kunt zetten om tot een oplossing te komen. Blijf vooral niet zelf rondlopen met problemen! Bespreek het, ook bij twijfel. Daar ben ik voor!

Als vertrouwens contact persoon van de vereniging ben ik onafhankelijk, en géén onderdeel van het bestuur. De meldingen die ik krijg, zal ik natuurlijk altijd vertrouwelijk behandelen. Ze moeten schriftelijk gerapporteerd worden aan het bestuur maar dit gebeurt anoniem, tenzij het gaat om een dermate ernstig incident of om strafbare feiten. Er zal in zo’n geval natuurlijk eerst met je besproken worden hoe we dat verder op gaan pakken.

Een veilig sportklimaat is voor iedereen belangrijk, daar wil SVBV zich ook 100% voor inzetten. Dat betekent ook dat ik er, als vertrouwens contact persoon, op toezie dat we als vereniging preventief handelen om incidenten binnen de vereniging te voorkomen. Voorkomen is nog altijd beter dan genezen!

Ik hoop dat je me weet te vinden! Ik ben bereikbar via het mailadres:  i.spiekker@gmail.com of via telefoon 06 3077 4971.
Ik hoop echter vooral, dat je het naar je zin hebt bij SVBV en dat je nog lange tijd met heel veel plezier betrokken blijft bij de club, op welke manier dan ook!

Groetjes,

Inge Spiekker